در این مطلب، به بررسی پروژه سیستم تلفنی تحت شبکه اجرا شده در شرکت مدیریت تولید برق بعثت، زیرمجموعه ای از وزارت نیرو، خواهیم پرداخت. با توجه به اهمیت عملکرد، نیاز به یک سیستم تلفنی یکپارچه و مطمئن، بیش از پیش در شرکت مذکور احساس می شد. پس از مذاکرات مسئولین ذیربط با تیم فروش ساعیان ارتباط، راهکار پیشنهادی تدوین و ارائه گردید. در این راهکار، از گیت وی های ۸ پورت FXO سنگوما وگا ۵۰ (VS0118) بعنوان درگاه اصلی اتصال خطوط شهری آنالوگ مخابرات استفاده شد و همچنین گیت وی های ۸ پورت FXS سنگوما وگا (VS0113) نیز در بخش هایی به کار گرفته شد که نیاز همزمان به پورت های FXS و FXO داشتند. درخصوص تلفن های تحت شبکه نیز با توجه به امکان سنجی های صورت گرفته، از سه مدل مختلف تلفن های آکووکس استفاده گردید. بدین صورت که برای کارشناسان، مدل های R50P و R52P با پشتیبانی از PoE و برای اپراتورها از گوشی R59P، با پشتیبانی از ۶ اکانت SIP، مورد استفاده قرار گرفت. همچنین تلفن تصویری R47P به منظور فراهم کردن کنفرانس های صوتی و تصویری برای مدیران شرکت، نصب و راه اندازی گردید.
در مجموع، می توان از این پروژه به عنوان یکی از پروژه های موفق ویپ در این مقیاس نام برد که با بهره مندی از مزیت های این تکنولوژی، کیفیت تماس ها افزایش یافته، توسعه و جابجایی منعطف گشته و امکان مدیریت و گزارش گیری از تماس ها به راحتی در اختیار مدیران سیستم قرار گرفته است.
در این مطلب به بررسی پروژه ی سیستم تلفنی و نظارت تصویری تحت شبکه ی سازمان تحقیقات گیاه پزشکی کشور از زیرمجموعه های وزارت جهاد کشاورزی خواهیم پرداخت. پس از بررسی های اولیه و شناخت نیازها، با پیشنهاد کارشناسان ساعیان ارتباط، به منظور راه اندازی سیستم تلفنی این مجموعه، از دو دستگاه مرکز تلفن سنگوما System 1000 به صورت Redundant استفاده گردید؛ که این دستگاه ها هر یک از ۱۰۰۰ کاربر و ۳۰۰ تماس همزمان پشتیبانی نموده و مجهز به محبوب ترین نرم افزار تلفنی یعنی FreePBX می باشد. از طرفی به منظور اتصال خطوط شهری به این مرکز تلفن، کارت های A400 سنگوما نصب شد. همچنین برای کاربران سیستم تلفنی، تلفن های آکووکس مدل R50P و R52P درنظر گرفته شد که دارای یک و ۲ اکانت SIP بوده و کیفیت صدای فوق العاده HD را برای آن ها فراهم کردند.
در بخش سیستم نظارت تصویری این پروژه تماماً از محصولات گرنداستریم بهره گرفته شد. به طوری که دوربین تحت شبکه ی مدل ۳۶۱۱ با کاربرد Indoor، دوربین ۳۶۷۲ با کاربرد Outdoor و همچنین دستگاه NVR مدل ۳۵۵۰، جهت مدیریت و کنترل دوربین ها نصب و راه اندازی گردید. از مشخصه های بارز این تجهیزات، پشتیبانی از پروتکل سیپ بوده که یکپارچگی با سیستم تلفنی ویپ را دوچندان می نماید؛ در نهایت با اجرای این راهکار، سیستم تلفنی و سیستم نظارت تصویری این سازمان، یکپارچه سازی شده و با رضایت کامل، مورد بهره برداری قرار گرفت.
پس از تصمیم شرکت گاز استان اصفهان (از زیرمجموعه های وزارت نفت) مبنی بر راه اندازی سیستم ویپ، با کارشناسان شرکت ساعیان ارتباط تماس حاصل گردید. بر اساس نیازهای مطرح شده و امکان سنجی زیرساخت های موجود، راهکاری ارائه گردید که در آن از گیت وی های سنگوما وگا ۵۰ جهت اتصال خطوط شهری و همچنین از وگا ۲۰۰ جهت اتصال دو لینک E1 استفاده شد. سپس با گسترش سیستم تلفنی و احساس نیاز به ارتباط با PBX سنتی و همچنین اتصال دستگاه فکس سخت افزاری، گیت وی FXS وگا ۵۰ مدل VS0114 نیز در شبکه بکار گرفته شد. این روند توسعه، با تهیه ی گیت وی وگا ۱۰۰ با پشتیبانی از یک لینک E1 دیگر، تکمیل گردید. همچنین مرکز تلفن های یستار مدل U100 پیشنهاد شد که قابلیت پشتیبانی از ۱۰۰ کاربر و ۲۵ تماس همزمان را دارند؛ با تهیه ی این دستگاه، علاوه بر مهاجرت کامل به سیستم تلفنی تحت شبکه، سیستم سانترال قدیمی نیز همچنان در دسترس می باشد. در گام بعدی، نوبت به تهیه ی تلفن های آی پی رسید که بنا به نیاز کاربران به دو اکانت SIP، تلفن های آکووکس مدل R52 و R52P (که قابلیت PoE دارد) ارائه گردید. اخیراً نیز با توجه به رضایت کامل نسبت به مراکز تلفن یستار، تعداد دیگری از این دستگاه به همراه ماژول های FXO مربوط به آن، جهت استفاده در شعب شهرستان ها تهیه شد. لازم به ذکر است این دستگاه ها قابلیت ضبط کلیه ی مکالمات را نیز دارند. پروژه ی سیستم تلفن تحت شبکه ی اجرا شده در شرکت گاز اصفهان، علاوه بر ارتقاء کیفیت و امکان مدیریت تماس ها، به میزان قابل توجهی در هزینه های جاری این سازمان، صرفه جویی نموده است.