تلفن 021 88316704
Show menu

معرفی Skype For Business

مایکروسافت در سال 2007 با معرفی Office Communications Server یا به اختصار OCS، نشان داد که برنامه ی ویژه ای برای ارائه راه کارهای UC یا Unified Commiunication دارد.

چرا که بعد از 3 سال، با معرفی نسخه بعدی آن، با نام جدید 2010 LYNC، آن را بروز و امکانات بسیاری را به آن افزود؛ و این جریان را تا به امروز و معرفی 3 نسخه ی دیگر با نام های LYNC 2013 و Skype For Business 2015 و Skype For Business 2016 ادامه داده است.

نقطه ی عطف دیگری که شرکت مایکروسافت ایجاد کرد، تغییر نام این محصول به Skype For Business می باشد؛ چرا که با خرید بزرگ مایکروسافت و بدست آوردن مالکیت شرکت Skype در سال 2011 به مبلغ 8,5 بیلیون دلار، همواره همگان منتظر دلیل یا انعکاسی از آن در یکی از محصولات این شرکت بودند و اکنون با ترکیب دو محصول LYNC و Skype، کاربران می توانند با بهره مندی از واسط کاربری آشنای Skype، با افرادی که در Skype اکانت دارند، از درون سازمان خود ارتباط برقرار نمایند.

همان طور که در ابتدای صحبت گفته شد (Skype For Business (LYNC یک محصول UC) Unified Comminication) است.

 

تعریف Unified Communication یا به اختصار UC

در واقع UC یک مفهوم و کلمه تجاری برای محصول (نرم افزار) با توانائی ارائه خدمات ارتباطی RealTime در سطح وسیع بوده به طوری که تمامی سرویس های ارتباطی، به صورت کاملا یکپارچه و بدون هرگونه گسیختگی، در دسترس کاربر نهایی قرار گیرد. این خدمات می توانند IM ،Presence Information ،VoIP ، Audio & Video Comminications ،Email ،CRM و ... باشند.

 

محبوبیت و ارزش تجاری Skype For Business) Lync)

از آنجائی که مایکروسافت همواره یکپارچگی (Integration) در محصولات را یکی از اولویت های اصلی خود قرار داده همین امکان می تواند امتیاز مثبتی در انتخاب این محصول باشد. بهترین مثال را شاید بتوان در یکپارچگی مایکروسافت لینک LYNC با Exchange با SharePoint یافت؛

Lync-Client

به عنوان مثال: در حالی که توسط سرویس WebPage) OWA) در حال چک کردن ایمیل های خود هستید، بتوانید وضیعت Online بودن (Presence)، تمایل فرد برای ارتباط (Willingless To Communicate) و یا Voicemail و یا صندوق صوتی را ملاحظه کنید و یا حتی در صورت دریافت IM بدون باز کردن LYNC Client در همان Webpage پاسخ دهید.

همین حالت در زمان کار کردن با SharePoint نیز وجود دارد که خود گویای این سادگی و جذابیت خواهد بود.

Lync-micorosoft-desktop

و بلعکس نیز از درون خود Lync وضعیت ایمیل ها و Voicemailهای خود را بصورت صوتی چک کنید.

از دیگر نکات مهمی که می تواند به انتخاب Skype For Business یا همان مایکروسافت لینک بیانجامد، عدم نیاز به تهیه Device مجزا برای کاربران نهایی (EndPoint) در شبکه می باشد؛ چرا که تمامی کلاینت ها هم اکنون وسیله مورد نیاز برای اتصال و کار با Lync را دارا هستند و آن خود کامپیوتر آن هاست. البته امکان استفاده از IP Phone ها(Verified یا Certified مایکروسافت) وجود دارد که تقریبا می توان گفت که کلیه امکانات Lync (مایکروسافت لینک) را در اختیار کاربر قرار می دهد.

Lync-microsoft-client

همچنین نرم افزار مایکروسافت لینک (Skype For Business) در محیط هایی که هم اکنون از PBX های قدیمی و یا حتی IPPBX های جدید استفاده می کنند، چه به عنوان یک جایگزین قدرتمند و با امکانات بیشتر و چه در کنار آن ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

microsoft-lync-2013

علاوه بر این، یادمان نرود که از نسخه ی موبایل کلاینت Microsoft Lync که برای تمامی پلتفرم های مطرح امروز ارائه شده است نیز یادی کنیم؛ زمانی که پشت کامپیوتر خود نیستید، ولی موبایل خود را همراه دارید، می توانید مکالمات را بر روی تلفن همراهتان داشته باشید و یا زمانی که خارج از محل کار خود هستید، هیچ کس متوجه عدم حضور شما نخواهد شد چرا که تمامی ارتباطات در موبایل شما، در دسترس خواهند بود.

mobile-lync

یکی دیگر از امکانات جالب Skype For Business) LYNC)، مفهموم Federation است. Federation امکان ارتباط کاربران دو سازمان که داری Lync هستند با هم را فراهم می کند.

Skype for Business از مفهوم Federation برای بحث ارتباط با اکانت های درون Skype استفاده میکند.
 

شاید بهتر باشد تا کمی با امکانات و مفاهیم گفته شده در ابتدای معرفی Lync و UC آشنا بشویم:

 

  • Instant Message And Presence (پیغام فوری و وضعیت حضور):

IM چه در ارتباطات اداری و چه ارتباطات غیر رسمی افراد، بسیار کاربردی و متداول است. در واقع IM یک فرم ارتباطی مفید و پربازده را فراهم می آورد، امکان ارتباط با فرد یا افراد در لحظه برای پیشبرد کاری که در همان لحظه نیاز به رفع و رجوع است.

Presence یک اعلام وضعیت از کاربر برای افراد دیگر می باشد که امکان و یا تمایل فرد به برقراری ارتباط را مشخص می نماید. به عنوان مثال اینکه فرد در حال حاضر در حال تماس با شخص دیگریست (In Call) و یا اینکه مشغول کار میباشد و امکان ارتباط (تمایل به ارتباط)(Busy) را ندارد.

  • (PIC (Public Instance Connectivity:

برقراری ارتباط IM با محیط هایی فراتر از محیط سازمان به عنوان مثال با افرادی که در MSN ،Yahoo و AOL و همچنین در نسخه Skype For Bussiness با افرادی که در Skype اکانت دارند، با این قابلیت امکان پذیر می گردد. البته در Skype For Bussiness امکان ارتباطی فراتر از IM به صورت VoiceCall و VideoCall نیز وجود دارد.

  •  XMPP:

سرویس هایی مانند GoogleTalk از پروتکل XMPP برای ارائه سرویس به یوزرهای خود استفاده میکنند که میتوان از درون Lync با این سرویس دهنده ها ارتباط برقرار نمود.

  • Persistent Chat Group) Chat Server):

ایجاد Chatroomها که هر کدام دارای اعضائی خاص و برای اهدافی مشخص ایجاد میشوند و به اصطلاح به آنها اتاق های گفتگو نیز اطلاق میشوند، از دیگر قابلیت های این نرم افزار می باشد.

ChatRoom ها بسته به هدف ایجاد شدنشان میتوانند Open ،Secure ،Close باشند، مثلا Chatroomی بدون محدودیت در اعضا امکان عضو شدن هر فردی را میدهد و یا گروهی حتی در صورت جستجو نام آن Chatroom امکان یافتن آن (بجز برای اعضا) وجود ندارد.

  • Conferencing:

از جذابترین امکانات Lync امکان برقراری انواع کنفرانس ها می باشد که در ذیل به برخی از امکانات آن اشاره شده است:

  • Audio Conferencing:

کنفرانس هایی که افراد تنها از طریق کانال صوتی با هم در ارتباط هستند. فرض کنید با همکاری در حال تماس صوتی هستید و نیاز دارید که شخص. یا اشخاص دیگری را نیز به تماس خود اضافه نمائید با اضافه شدن این افراد تماس شما به این Audio Conference تبدیل خواهد شد.

 

  • Video Conferencing:

کنفرانس هایی که افراد بصورت هم صوتی هم تصویری با هم در ارتباط هستند. همان حالت قبل که تماس بصورت صوتی بود اگر طرفین و یا یکی از افراد تصویر خود را برای بقیه ارسال کند این تماس از Audio Conference به Video Conferencing تغییر خواهد یافت.

 

  • Desktop Sharing:

امکان به اشتراک گزاری صفحه نمایش در کنفرانس را فراهم می آورد. زیاد پیش میاید که شخصی با مشکلی درون ویندوز مواجه می شود و از همکار خود برای برطرف کردن این مشگل کمک بخواهد ولی با IM و یا Voice نتواند مشکل را برطرف نماید لذا میتواند با به اشتراک گذاشتن صفحه نماش خود از وی راهنمایی گرید و یا حتی کنترل صفحه نمایش خود را به همکار خود دهد.

 

  • Application Sharing:

توانائی یه اشتراک گزاری یک یا چند نرم افزار در حال اجرا با افراد درون کنفرانس را ممکن می سازد. فرض کنید در برنامه ی Word سوالی دارید و یا برای همکار خود میخواهید از امکانات جدید برنامه ای که خود آن را نوشته اید Demo ای ارائه دهید، بجای اینکه تمام صفحه نمایش خود را برای وی ارسال کنید میتوانید تنها پنجره ی مربوط به نرم افزار خود را به اشتراک بگذارید.

 

  • File Transfer:

امکان تبادل فایل دلخواه با دیگر کاربران را فراهم می کند. در طول تماس خود با همکاران ممکن است نیاز به این باشد تا فایل خاصی را برای آنها ارسال کنید، با این قابلیت بجای اینکه فایل را در یک مسیر مشترک قرار دهید و یا با Flash آن را منتقل کنید براحتی از درون خود Lync میتوانید فایل مورد نظر خود را منتقل کنید.

 

  • Whiteboard:

امکان بهره مندی از یک تخته سفید و ترسیم اشکال بصورت زنده. این قابلیت بخصوص برای محیط هایی که قصد ترسیم یک شکل و یا توضیح مطلبی که نیاز به یک تخته سیاه (سفید) را دارد بسیار کاربردی است که باعث میگردد جلسه ی شما فوق العاده جذاب تر باشد.

  • Polling:

امکان رای گیری درون کنفرانس و دیدن نتیجه آرا. همانطور که میدانیم بسیاری از جلسات برای مشاوره و بررسی موضوع یا طرحی برگزار میگردد و در انتهای جلسه نظر افراد درون کنفرانس میتواند خروجی آن جلسه باشد حال اینکه این قابلیت نیز درون خود Lync گنجانده شده است.

  • HD Video Conferencing:

توانایی برقراری تماس های تصویری با کیفیت 720p با پیشرفت تکنولوژی و بهره مندی اکثر دستگاه ها از دوربین های با کیفیت اکنون امکان بهره مندی از تصاویر HD میسر گشته است.

  • Schedule Meeting in Outlook:

برنامه ریزی کردن جلسات درون نرم افزار Outlook یکی از کاربردهای نرم افزار Outlook امکان برنامه ریزی و ثبت زمان جلسات میباشد، حال با یکپارچه سازی میتوان زمان جلسات Lync خود را در Outlook ثبت نمود از جذابیت های این بخش تغییر خودکار Presences شما در Lync بصورت خودکار است.

  • Web Based Client With A/V Integration:

افزوده شدن امکان پخش صدا و تصویر در صفحات وب. در نسخه Lync ،2013 دیگر نیازی به انجام کارهای اضافی برای امکان برقراری A/V در صفحه ی Web نیست و کاربران به راحتی میتوانند در صورتی که امکان دسترسی به نرم افزار Lycn Client را ندارند از صفحه ی Web خود استفاده نماییند و حتی از Audio و Video نیز بهره مند گردند.

  • Embedded Media In PowerPoint:

امکان پخش مدیا درون ارائه های. PowerPoint یکی از رایجترین فرمت های یک Presentation ارایه Powerpoint درون کنفرانس است و پخش یک فایل Media درون آن PowerPoint بسیار مرسوم است حال این امکان برای Presention هایی به این فرمت در Lync مهیا است.

  • Record Conference:

توانایی ضبط کل کنفرانس. یکی دیگر از مدل های کنفرانس، کنفرانس هائی است که برای بحث آموزش و یا معرفی محصولی ارائه میگردد. تهیه نسخه ی کامل کنفرانس و در اختیار قرار دادن آن به افراد درون کنفرانس شاید امری مفید باشد که با این قابلیت امکان ارائه ی آن وجود خواهد داشت.

* شایان ذکر است که اکثر امکانات توضیح داده شده در بالا در محیط های ارتباطی 2 نفره هم وجود دارد. (مثلا زمانی که مجید در حال IM کردن با همکار خود است میتواند صفحه نمایش خود را برای همکار خود به اشتراک بگذارد و یا ارتباط خود را از IM به یک تماس تصویری تبدیل نماید.)

  • VoIP:

از قابلیت های مهم LYNC ،VoIP می باشد. این قابلیت از طریق ویژگی Enterprise Voice در دسترس قرار می گیرد. از جمله قابلیت های ارائه شده در بحث Enterprise Voice:

  • تماس با خطوط مخابراتی از درون Lync: افراد درون Lync  میتوانند با شماره های شهری تماس بگیرند.
  • IVR: امکان راه اندازی یک منشی تلفنی هوشمند در محیط Lync و به عنوان مثال اتصال آن به تلفن های ورودی شرکت.
  • امکان ایجاد Voicemail: با Integration میان Lync و UM Exchange میتوان برای کاربران خود امکان Voicemail راه فراهم آورد.
  • انتقال تماس: امکان اینکه در حال تماس هستید و قصد انتقال آن تماس را به شخص دیگری دارید.
  • Hold تماس: ایجاد وقفه در تماس بدون قطع آن.
  • تماس همزمان و زنگ خوردن گروهی افراد: میتوان تماس ورودی خود را به شخص یا اشخاص دیگری بصورت همزان Redirect کرد. (در واقع علاوه بر خود شخص، فرد یا افراد دیگر هم در زمان تماس آن را دریافت خواهند کرد و Lync آنها نیز زنگ خواهند خورد.)
  • Park تماس: مشابه "انتقال تماس" با این تفاوت که تماس با گرفته شدن به کد خاص قابل دسترسی خواهد بود.
  • ارتباط با PBX یا IP-PBX ها: این قابلیت توانائی اینکه بتوان در محیط هایی که هم اکنون دارای PBX و یا IP-PBX هستند Lync، راه اندازی کرد و از درون Lync بتوان داخلی های درون PBX را گرفت.

 

  • Integration With Exchange & UM Integration:
  • امکان انتقال پیام های صوتی به ایمیل. در زمانی که شما توانایی پاسخگویی به تماس نیستید فرد تماس گیرنده می تواند یک پیام صوتی برای شما بگذارد که این پیام به ایمیل شما ارسال میگردد تا از آنجا نیز برای شما در دسترس باشد.
  • Voicemail Preview (تبدیل صدا به متن و قرار دادن در داخل ایمیل): این قابلیت برای پیام هایی که به زبان انگلیسی گذاشته میشود مسیر است و پیام صوتی به متن تبدیل میگردد و در ایمیل همراه فایل صوتی قرار خواهد گرفت.
  • امکان برقراری تماس با Mailbox و چک کردن وضعیت Voicemailها: بصورت پیش فرض با نگه داشتن شماره 1 روی صفحه کلید Lync شما امکان چک کردن Voicemail های جدید و یا گوش دادن به Voicemail های قدیمیتر را دارا هستید.
  • Unified Contact Store: کلیه Contact ها، چه آن هایی که درون Lync ایجاد شده اند و چه آن هایی که درون Exchange ایجاد شده اند همگی در یک نقطه مجتمع می گردند.
  • امکان پاسخگویی به IM ها در محیط وب (Outlook Web App): یکی از راه های چک کردن ایمیل از طریق Web می باشد، در این حالت در صورتی که IMی از طرف یکی از همکاران برای شما ارسال شود بدون باز کردن Lync از درون خود صفحه ی Web میتوان به آن پاسخ داد.
  • مشاهده Presence در محیط وب (Outlook Web App): یکی از راه های چک کردن ایمیل از طریق Web می باشد، شما میتوانید وضیعت کنونی کاربران را از نظر Presence درون خود Web چک کنید مثلا Presence کاربرانی که برای شما ایمیل ارسال کردند و یا Voicemail ارسال کرده اند.
  • Play On Phone: پخش Voicemailها درون گوشی تلفن بجای پخش از بلندگوهای کامپیوتر.

 

  • Monitoring:

در محصول مایکروسافت Lync امکان مانیتور کردن وضعیت تماس های انجام شده هم از بعد کیفیتی و هم از بعد افراد وجود دارد که این قابلیت نیازی به سرور جدا نداشته و بر روی سرور اصلی مایکروسافت Lync قابل ارائه می باشد.

* محل ذخیره سازی اطلاعات مانیتور شده بهتر است برروی سرور SQl قرار گیرد.

  • Archiving:

یکی از نیازهای مرسوم در شرکت ها بحث ذخیره سازی اطلاعات و آرشیو آنها می باشد که مایکروسافت Lync این قابلیت را نیز درون خود همانند سرویس مانیتورینگ گنجانده و نیازی به سرور مجزا برای آن نیست.

* محل ذخیره سازی اطلاعات مانیتور شده بهتر است برروی سرور SQl قرار گیرد.

* از یک سرور برای ذخیره سازی هر دو بحث مانیتورینگ و آرشیو میتوان استفاده نمود.

  •  دسترسی یوزرها از محیط خارج از شبکه شرکت به Lync:

میتوان مهمترین و شاید نقطه ی عطف انتخاب Lync فرای کلیه امکانات جذابی که تا اینجا به آن اشاره شد: سادگی، کیفیت و قدرت این محصول در ارائه ی خدمات به یوزرهای خارج از شبکه و امکانات کاملا مشابه به این افراد در مقایسه با افراد درون شبکه است.

امکان اتصال به محیط Lync توسط گوشی همراه از خارج از شبکه و استفاده از خطوط شرکت برای تماس و یا حضور در کنفرانس ها توسط تلفن همراه از ویژگی های فوق العاده ی Lync میباشد که با توجه به نیازهای مطرح شده عرصه را بر راه حل های دیگر تنگ می کند.

در واقع مایکروسافت برای سادگی هر چه تمام تر یوزرها برای استفاده از امکانات بسیارش، بار کاری و پیچیدگی های فراوان این محصول را بر دوش ادمین و طراح و پیاده کننده ی این محصول قرار داده که این موضوع باعث میشود در انتخاب شرکت مشاور و طراح خود برای رسیدن به بهترین کیفیت و آنچه که خود شرکت مایکروسافت برای مشتریان این محصول در نظر گرفته دقت نظر بیشتری نمائید.

  • Mobility:

امروزه تمامی افراد تقریبا دارای یک تلفن همراه هوشمند (چه محصول شرکت Apple چه محصول شرکت (Google (Android می باشند که خود این امر یک بستر بسیار خوب و جذابی را برای استفاده از این دستگاه در محصولات دیگر فراهم می آورد، طبیعتا مایکروسافت Lync هم از این مقوله مستثنی نبوده و اتفاقا با ارائه نرم افزار مخصوص خود هم برای IOS و هم برای Android حضور بسیار پر رنگی و صد البته قدرتمندی در تلفن های همراه داشته است.

این نرم افزار چه برای افراد درون شبکه و مطمئنا برای افراد خارج از شبکه می تواند کارآمد باشد چرا که تقریبا تمامی امکانات درون Lync را در اختیار یوزر قرار می دهد.

و بلعکس نیز از درون خود Lync وضعیت ایمیل ها و Voicemailهای خود را بصورت صوتی چک کنید.

احساس رضایت را با ساعیان ارتباط آینده پیشرو تجربه کنید
آدرس : تهــــران، خیابان مطهـــــری
خیابان اورامان، پلاک ۳۴، واحد ۱۰۴
تلفن‌:‌
۰۲۱   88315442
۰۲۱   ۸۸۳۱۶۷۰۴
۰۲۱   ۸۸۳۱۶۷۱۸
۰۲۱   ۸۸۸۲۶۱۱۷
۰۲۱   ۸۸۳۱۵۳۸۴
[email protected]
arrow-down تماس با ما
کلیه حقوق این وبسایت متعلق به شرکت ساعیان ارتباط آینده پیشرو می‌باشد
scroll to top