امروزه در اصطلاحات دنیای ویپ واژه هایی همچون IP PBX، مرکز تلفن تحت شبکه و یا عباراتی مثل سانترال آی پی کمتر بکار می رود، چرا که ارتباطات دیگر تنها به برقراری مکالمات تلفنی میان داخلی ها و خطوط شهری محدود نمی شود!
تنوع در ابزارهای ارتباطی و پلتفرم های مختلف سبب شده تا کانال های ارتباطی دیگر همچون چت، ارسال پیامک، تماس های ویدیویی و ... نیز در کنار تماس تلفنی صوتی عادی، اهمیت یابند و به همین دلیل درخواست استفاده از آن ها از سمت کاربران امری رایج تلقی گردد؛ به طوری که کسب و کارها با فراهم کردن چنین ابزارهایی به چابکی پروسه های خود کمک می کنند.
فراهم کردن این ابزارها و تجمیع این کانال های ارتباطی مختلف در یک سیستم و ایجاد یک سیستم یکپارچه از دید کاربر، سبب پیدایش مفهوم UCS یا همان Unified Communication System شده است. شاید اولین سیستم مشابهی که در ذهن همکاران گرامی با همین عنوان نقش بسته، Link مایکروسافت یا بعدا با خرید اسکایپ، Skype For Business باشد؛ که نمونه ی درستی برای مثال زدن هم هست. محصولی که علاوه بر یکپارچه سازی سیستم ارتباطی با سرویس های دیگر مایکروسافت، امکان بکارگیری کانال های مختلف ارتباطی مانند تماس، چت، کنفرانس صوتی و تصویری را برای کاربران بر روی دسکتاپ و موبایل فراهم می سازد. البته که این روز ها این محصول، با سرویسی! دیگر از این شرکت در حال جایگزینی می باشد.
پس در یک سیستم یا راهکار ارتباطی Unified، هدف از میان بردن پیچیدگی بکارگیری ابزارهای مختلف برای کاربر و سپس ایجاد یک درگاه مشترک برای دسترسی به همه ی آن چیزیست که کاربر برای ارتباطات و یا اصطلاحی چون team collaboration نیاز دارد، می باشد.
برای ارائه ی این راهکارها، بسیاری از شرکت ها محصولات سنتی خود را بروزرسانی کرده و با رویکرد ایجاد یک UCS، قابلیت ها و امکانات متنوعی را خلق کرده اند. برخی این راهکارها را با دنیای Cloud آمیخته اند و سرویس های UC مبتنی بر آن به مشتریان عرضه می کنند. بدین ترتیب کسب و کارها بدون نیاز به تجهیزات و یا پیچیدگی های راه اندازی، می توانند سرویس ارتباطی یکپارچه خود را در هر مکانی که هستند دریافت کنند.
شرکت های همکار ما نیز همچون Yeastar و Sangoma در این زمینه فعالیت های چشمگیری داشته و توانسته اند در مدت کوتاهی تجهیزات و راهکارهای تلفنی خود را به راهکارهای UC مبدل نمایند. شرکت یستار با بروزرسانی نسخه ی موبایل نرم افزار Linkus و انتشار نسخه ی دسکتاپ آن و همچنین افزودن قابلیت چت به Linkus، نیازهای ارتباطی بیشتری را مرتفع کرد. در مقابل شرکت سنگوما که دو سال گذشته نرم افزار تلفنی ZULU را منتشر کرده بود، حالا با انتشار نسخه ی 3 این نرم افزار آن را ZULU UC می نامد؛ به طوری که با این ماژول مرکز تلفن های این شرکت یک UCS تلقی خواهند شد.
برخی از قابلیت های ZULU UC عبارتند از:
• برقراری مکالمه ی تلفنی از طریق WebRTC
• چت و چت گروهی
• ارسال و دریافت فکس
• تعیین وضعیت حضور (Presence)
• ارسال و دریافت فایل
• به اشتراک گذاری دسکتاپ
• یکپارچگی با Outlook، فایرفاکس و کروم برای Pop up و Click to Call
• امکان دسترسی به لیست مخاطبین
علاوه بر این موارد، این نرم افزار علاوه بر ویندوز، برای Mac ،Linux و پتلفرم های موبایل یعنی اندروید و iOS نیز ارائه شده و از همین طریق طیف وسیعی از کاربران به راحتی می توانند از یک سیستم UC بهره مند شوند.